Monday 18 August 2008

Heldigvis tar jeg feil når jeg tenker at jeg er for dårlig!

Av og til syns jeg det er veldig godt å bli minnet på hvem jeg er. –hvem jeg er som menneske, skapt av Gud, og hvem jeg er som født på ny i Jesus Kristus. Noen ganger er det nemlig altfor fort gjort å glemme. Jeg sammenligner meg med andre, og syns selv at jeg kommer til kort på ulike områder. Det verste er ikke å glemme hvem man er rent menneskelig sett. –da minner jeg meg selv på hva Gud syns om meg, og det er alltid oppmuntrende. Det verste er når jeg glemmer hvem jeg er åndelig sett. Jeg sammenligner meg med andre kristne og ønsker at jeg var mer som dem. Men enten jeg syns jeg skulle hatt et litt bedre utseende eller andre rent menneskelige kvaliteter, eller jeg ser nedtrykt på at andre tilsynelatende har de mest spennende nådegavene eller har opplevd mer med Gud enn meg, så er disse nedbrytende tankene løgntanker om hvem jeg er. De er dessuten løgntanker som prøver å overbevise meg om at det beste hadde vært hvis vi alle var mer like.

Gud har ikke skapt oss like. Det er ikke meningen at vi skal være like. Han har skapt oss til unike individer, som alle har vår unike sammensetning av evner, talenter og andre forutsetninger, samt vår egen enestående historie. Hver og en av oss er enormt verdifulle rett og slett bare fordi vi er mennesker. Dette er fordi Gud har skapt oss i sitt bilde.1 At mennesket er skapt i Guds bilde, betyr at vi ligner Gud. Vi har med andre ord en del felles egenskaper med Gud. Våre positive egenskaper reflekterer litt av hvem Gud er.

Som født på ny gjennom Jesus og med Den hellige ånd, har vi dessuten en ny identitet. Vi er gjort helt nye på grunn av det Jesus har gjort for oss.2 Gud har gjort oss til nye skapninger, som han ser på som helt perfekte. Hvis Gud tenker sånn om meg, kan jeg umulig ha rett i det dårlige jeg tenker om meg sjøl. Jeg vil vende meg om fra de negative tankene jeg har om meg sjøl, og si meg enig i det Gud sier om meg. Da har jeg det mye bedre med meg sjøl!

1 1.Mos. 1:27.
2 2. Kor. 5:17; Gal. 6:15.

No comments: